Dieta przy nadkwasocie – podstawowe zalecenia dietetyków

Nadkwasota to przypadłość, która objawia się bólem żołądka oraz zgagami i innymi podobnymi dolegliwościami. Nie jest to przyjemne, w dodatku może też prowadzić do poważniejszych schorzeń. Bardzo istotna będzie więc odpowiednia dieta, która pomoże w zachowaniu właściwej kwasowości żołądka. Co jeść? Co zalecają dietetycy?

Czym jest nadkwasota żołądka?

Spożywane posiłki trafiają do żołądka, gdzie są poddawane rozpuszczeniu przez enzymy trawienne. Prawidłowy poziom pH wynosi między 1 a 2,5, czyli lekko zasadowe. Ciało jest w stanie tolerować lekkie odchylenia pd tych norm, ale tylko do czasu. Jeżeli kwasowość żołądka rośnie, wówczas jego błony śluzowe są bardziej narażone na uszkodzenia. Dochodzi do tego wówczas, gdy żołądek produkuje nadmiar kwasów, prowadząc do nadkwasotę. Część z tych płynów przedostaje się też do przełyku, co powoduje przykre dolegliwości.

Dieta na nadkwasotę, kto powinien ją stosować?

Każdy, kto boryka się z problemami żołądkowymi, bólem, zgagą, wzdęciami, nudnościami czy zaparciami powinien pomyśleć o zmianie diety. Początkowe objawy mogą przebiegać delikatnie, a jeżeli zadziała się szybko, uniknie się poważniejszych problemów. Nieleczona nadkwasota może doprowadzić do choroby wrzodowej, refluksu żołądkowo-przełykowego, niestrawności oraz przewlekłego nieżytu żołądka. Dobrze dobrana dieta może pomóc zarówno z nadkwasotą, jak i innymi dolegliwościami.

Kobieta z miską jedzenia

Dieta przy nadkwasocie – jakie składniki odżywcze?

Przy problemach żołądkowych najistotniejsze będzie, aby zacząć spożywać większą ilość białka, najlepiej czerpanego z wysokiej jakości mięsa. Sprawdzi się przede wszystkim chuda cielęcina, mięso z królika, kurczaka, indyka, a także ryby, takie jak dorsz, pstrąg i karp. Warto także sięgać po nabiał oraz mleko. Dlaczego jest to ważne? Zwiększona ilość białka w diecie odpowiada między innymi za wiązanie nadmiaru kwasu solnego z żołądka.

Jakie produkty jeść przy nadkwasocie?

Białko i powiązane z nim produkty to jedno, istotne będzie także sięgnięcie po inną żywność, która pomoże przy regulowaniu poziomu pH żołądka. Zaleca się między innymi większą ilość warzyw, zwłaszcza takich jak jarmuż, brokuły, dynie, kabaczki, marchewkę, buraki, szpinak, pomidory oraz ziemniaki. Bardzo pomocne są także tłuszcze, zwłaszcza te pochodzenia roślinnego, ponieważ hamują one wydzielanie kwasu solnego. Najlepszym wyborem będzie olej rzepakowy oraz oliwa z oliwek. Jeżeli już chcemy sięgnąć po tłuszcze zwierzęce, to opcją będzie masło oraz śmietanka. Z pieczywa najlepiej sprawdzi się jasne pszenne i lekko czerstwe.

Czego unikać przy nadkwasocie?

Najważniejszym założeniem zdrowej diety przy nadkwasocie żołądka jest unikanie potraw mocno przyprawionych, wzdymających, tłustych, przetworzonych oraz takich, które długo zalegają w żołądku. Zaleca się, by zrezygnować ze smażenia, tradycyjnego pieczenie na tłuszczu oraz duszenia z obsmażaniem. Niestety fani grillowania także nie będą zadowoleni. Niestety, ale lepiej unikać także razowych produktów zbożowych, świeżego pieczywa oraz takiego robionego na zakwasie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *