Nadkwasota – dieta. Co jeść przy nadkwasocie?

Osoby cierpiąca na nadkwasotę żołądka zmagają się z wieloma przykrymi dolegliwościami. Najczęściej odpowiada za nie niewłaściwa dieta, choć nie tylko. Aby załagodzić nieprzyjemne objawy bardzo istotne będzie zwrócenie uwagi na to, co się je.

Na czym polega nadkwasota żołądka?

Mówiąc w największym skrócie, nadkwasota, to stan w którym nasz żołądek produkuje w nadmiernej ilości kwas solny. Jest on bardzo ważnym produktem wspomagającym trawienie, ale jego zbyt duża ilość zaburza pH żołądka i sprawia, że staje się on bardziej nadwyrężony, uszkadzając jego błony śluzowe. Objawia się to potem bólem brzucha, zgagą, wzdęciami, zaparciami lub biegunką, a także odbijaniem się pokarmu z kwaśnym posmakiem. Za problemy tego typu najczęściej odpowiada niezdrowa dieta, ale przyczyną może być także choroba, zażywane leki czy przeprowadzony zabieg operacyjny.

Dieta przy nadkwasocie – dlaczego ważna?

Powód, dla którego dieta jest tak ważna przy nadkwasocie, jest prosty – spożywane przez nas posiłki, ich ilość i jakoś wpływają na produkcję kwasu solnego w żołądku. To oznacza, że to, co jemy, ma duży wpływ na to, jak będziemy się czuć oraz czy nie wystąpią później przykre dolegliwości. Liczyć będzie się zresztą nie tylko jakość, ale i ilość, czas czy sposób jedzenia.

Kobieta gryząca cytrynę

Co jeść przy nadkwasocie?

Przy nadkwasocie, bardzo ważne będzie, aby wzbogacić swoją dietę w białko, które pomaga przy wiązaniu nadmiernego wydzielania się kwasu solnego. Najlepiej wówczas sięgać po chude mięsa, zwłaszcza kurczaka, indyka, młodej cielęciny, a także ryby, nabiał oraz jajka. Sprawdzają się także warzywa, jak choćby brokuły, marchewka, jarmuż, dynia, buraki, szpinak i ziemniaki. Na pracę żołądka pozytywnie wpływają także tłuszcze roślinne, w postaci oleju rzepakowego, słonecznikowego, sojowego, lnianego czy oliwy z oliwek. Sięgając po pieczywo, zdecydowanie lepiej wybrać te pszenne i lekko czerstwe. Chcąc wybrać tłuszcze odzwierzęce, sprawdzi się tu masło oraz śmietanka.

Jak gotować przy nadkwasocie?

Oprócz wyboru konkretnych produktów, które zahamują nadmierne wytwarzanie kwasu solnego, równie ważne jest to, jak przyrządzamy posiłki. Dietetycy zalecają więc, by unikać potraw smażonych na głębokim tłuszczu i co najwyżej używać go w minimalnej ilości. Lepiej sprawdzi się gotowanie na parze lub w wodzie pod przykryciem. Zdecydowanie powinno się też wykluczyć dziania ciężkostrawne, mocno przyprawione i ostre.

Jak jeść przy nadkwasocie?

Do nadkwasoty oprócz źle dobranej diety może doprowadzić także stres, pośpiech przy jedzeniu, przejadanie się lub głodzenie. Dlatego bardzo istotne jest, także zadbanie o otoczenie, w którym spożywa się jedzenie. Posiłki powinny być regularne o wyznaczonych porach i najlepiej jeżeli dopilnuje się, aby mieć na to czas. Jedzenie w pośpiechu jest niewskazane. Dobrze też będzie, zadbać o swoje zdrowie psychiczne – stres i nerwy także niekorzystnie wpływają na żołądek.

Co wyeliminować z diety przy nadkwasocie?

Jak zostało wspomniane, przy nadkwasocie nie powinno się sięgać po ostre, mocno przyprawione i tłuste potrawy. Należy też unikać produktów marynowanych, wędzonych, słonych, tłustych i ciężkostrawnych. Niewskazane są napoje gazowane, kwaśne soki, alkohol, a także mocne kawy i herbaty. Niestety powinno się też unikać tłuszczy pochodzenia zwierzęcego szczególnie smalcu i słoniny, a także słodkich przekąsek jak torty, czekolady, batony i lody. Przy warzywach powinno się zrezygnować z cebuli, czosnku i pora. Zaszkodzić mogą też mocne rosoły i buliony, wywary na kościach i grzybach, a także tłuste zupy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *